Skip to content

Jak napisać komedię romantyczną

DZIAŁ: Artykuły z humorem

Przyszła wiosna, a wiosna to odpowiednia pora na zakochanie. Więc jeśli chcesz naskrobać jakiś film, to tylko komedię romantyczną. Wszyscy je uwielbiają, dlatego powstaje ich tak wiele, z takimi niewielkimi zmianami – ludzie lubią to, co znają. Albo jak grzmią aktorzy na filmach o superbohaterach, ludzie boją się tego, czego nie rozumieją. Dlatego komedia romantyczna musi być prosta w odbiorze i estetycznie przyjemna. Oto krótki poradnik, który powie ci, jak do tego doprowadzić.

1. Fabuła

Ten krok możesz pominąć.

2. Bohaterowie

Fot. Whatontv.co.uk

Tutaj musisz zadbać o dwóch głównych bohaterów. To oni mają sprawić, że widz nie ucieknie z kina po kwadransie, dlatego nie waż się robić z nich wielowymiarowych dziwadeł. Jedna praca i jedno hobby na osobę.

Ona – nudna businesswoman, on – muzyk na podwójnej melisie. Nie musisz brać tego dosłownie, rusz trochę głową. Mogą pracować w tym samym miejscu, np. kobieta jest szefową mężczyzny. Ważne, żeby ona była spięta i mało spontaniczna, a on przebojowy i lubiący żarciki, najlepiej celujące w nią.

Oboje są ponadprzeciętnie atrakcyjni i inteligentni (o tym wystarczy wspomnieć, nie musisz udowadniać), a mimo to życie uczuciowe ich nie rozpieszcza. On ma problemy z zaangażowaniem (bo żona zostawiła go dla jego brata), dla niej ważniejsza jest praca. Dlatego tak bardzo się nie lubią. Bo są zupełnie inni. Tak, to zawsze tak działa.

Zamiast po prostu unikać konfrontacji, ciągle spędzają czas razem, na przekomarzaniu się. Nawet kiedy już nie chcą się widzieć, winda się zatnie, kiedy będą w niej sami. Tutaj jeśli zmienisz muzykę, możesz pójść też w horror. Tyle możliwości!

3. Miejsce

Fot. collider.com

Ważne jest miejsce poznania się pary – może być to budynek, w którym pracują, ale może być to też mała księgarnia, w której kłócą się o ostatnie wydanie ich ulubionej książki. To w tym miejscu najprawdopodobniej rozegra się scena końcowa, więc pomyśl, czy twój wybór jest odpowiedni. Lub nie myśl, przecież całować można się wszędzie.

Pisanie scenariuszy 101 – wykorzystuj miejsce, w którym bohaterowie się znajdują. Jeśli akcja będzie pasować zarówno do kawiarni, jak i statku kosmicznego, znaczy, że olewasz podstawowe zasady. Oby tak dalej!

A kawiarnia z domowymi wypiekami to idealne miejsce. Zaszalejmy – niech to jeszcze będzie marzenie głównej bohaterki, bo praca w biurze nie daje jej tyle satysfakcji co pieczenie różowych babeczek, ale nie jest wystarczająco odważna, żeby się tego podjąć. Co się oczywiście zmieni.

4. Przyjaciele

Fot. obssesiveierwer.com

Co to za bohaterowie komedii romantycznej, którzy nie mają tego dziwacznego przyjaciela?

Przyjaciel mężczyzny to podtyty chłopiec w skórze dorosłego, który przywita gości w przebraniu Chewbacci i nie zrozumie dlaczego żadna kobieta nie wykazuje nim zainteresowania.

Przyjaciółka kobiety nie należy do tych stabilnych emocjonalnie. Miewa pomysły, których nie powstydziłby się najbardziej ekscentryczny psychopata. Ale w tym filmie to nie jest niepokojące, po prostu zabawnie dziwne.

Przyjaciele w końcu się poznają i szybko się ze sobą schodzą. Żadnych romantycznych pocałunków, raczej takie, podczas których postronni świadkowie odwracają wzrok.

5. Montaż

Fot. mr-movie.com

Bez montażu możesz filmu w ogóle nie robić.

Są dwa typy. Smutny montaż przedstawia jednego lub dwóch głównych bohaterów snujących się po mieście, przekładających przedmioty z miejsca na miejsce czy patrzących na innych zakochanych ze zbitą miną. Radosny montaż pokazuje jak para spędza razem czas i się do siebie zbliża.

Mądrze wybierz piosenkę, bo będzie ona katować uszy niewinnych ludzi we wszystkich miejscach publicznych z jakiegoś powodu nie schodząc przez pewien czas z list przebojów.

6. Olśnienie

Fot. Timetowaste.net

Kiedyś musi być ten moment, że te dwa jełopy zorientują się, że są w sobie dziko zakochani. Trzeba ich do tego popchnąć. Na przykład niech udają parę. Wtedy wszyscy będą zmuszać ich do namiętnego pocałunku na ich oczach. Oczywiście, że w rzeczywistości też by tak było.

Amant:
– Jesteśmy razem.

Przypadkowy facet:
– Wy? Nie wierzę! Pocałujcie się!

Całują się.

Przypadkowy facet:
– Niesamowite! Naprawdę jesteście razem!

7. Całuski

Fot. vh1.com

Niech to nie będzie byle co. Musisz przygotować odpowiedni nastrój. Bohaterowie są na dworze – zalej ich deszczem. Są w pomieszczeniu… właściwie to lepiej wyprowadzić ich na zewnątrz i zalać deszczem. Jeśli jednak nie chcesz marnować wody, ewentualnie możesz zaaranżować pocałunek wśród masy ludzi. Ma się tam roić od zarówno zazdrośników, którzy z pogardą będą patrzeć na kwitnącą miłość, jak i tych za bardzo zaangażowanych, którzy uronią łzę wzruszenia kładąc sobie dłoń na klatce piersiowej.

8. Foch

Fot. mr-movie.com

Co to za komedia romantyczna bez porządnego focha. Foch to punkt kulminacyjny. Ona spotykała się z nim tylko dlatego, żeby wzbudzić zazdrość swojego byłego, on założył się z kumplami, że ją w sobie rozkocha. Wszystko się nagle wydaje i serca wydają ciche odgłos spuszczanego powietrza.

Jednak foch kończy się dramatycznym pościgiem za swoją miłością, bo miłość nagle przyjęła wymarzoną ofertę pracy, której wcześniej nie chciała przez swojego nowego partnera. Praca jest na drugim końcu świata, więc trzeba pofatygować się na lotnisko. Tutaj możesz wpleść humorystyczny akcent, kiedy bohater chce kupić najtańszy bilet, żeby dostać się do ukochanej osoby. Ale osoba sprzedająca biletu sprzedać nie chce, bo nie ma humoru. Kończy się nielegalnym sprintem przez kontrolę i płomienną przemową zapewniającą o wielkości uczucia bohatera.

9. Podążaj za trendami

Fot. hypable.com

Ludzie są nudni. Niech któryś bohater będzie wampirem/wilkołakiem/zombie. Pamiętaj, że jedyne co się zmienia w przypadku takiej postaci, to jej jadłospis. Nic więcej.

10. Colin Firth

komedia romantyczna - jak napisać

Nie masz na nic pomysłu, a odrzucanie telefonów od producenta cię już męczy? Wrzuć Colina Firtha, film potoczy się sam.

  • Paweł Miecznik

    Punkt 10. Idealny był Hugh Grant (ale 20 lat temu); teraz to pewnie Ryan Gosling 🙂